Žijeme pod jeho nadvládou neustále. Jaký vliv má světlo na lidský organismus?

 

Už dávno jsme si zvykli, že všude, kam přijdeme, máme světlo, ať už je den nebo noc. Než jdeme spát, obvykle si posvítíme stolní lampou a po zhasnutí si ještě naposledy zkontrolujeme telefon. Ráno jako první saháme po mobilu, abychom vypnuli budík a zkontrolovali novinky. Světlo kolem nás zkrátka už bereme jako automatickou věc a moc nad ním nepřemýšlíme. Proto je dobré si připomenout, že může mít výrazný vliv na naše zdraví, a to pozitivní, ale také negativní.

Účinky světla se liší podle jeho intenzity a především barvy. Podle nejrůznějších výzkumů je lidský organismus nejcitlivější na světlo modré barvy, které je nejblíže dennímu světlu, naopak oranžová, žlutá a podobné barvy na nás tolik vliv nemají. Toto rozdělení je dané tzv. cirkadiánním cyklem, tedy zjednodušeně řečeno jakýmisi vnitřními hodinami, podle kterých se naše tělo řídí. Podle tohoto režimu reguluje tělo hladiny hormonů kortisolu a melatoninu a také tělesnou teplotu. Ty se mění v závislosti na cirkadiánním cyklu, který však závisí mimo jiné na našem nastaveném denním režimu, tedy době spánku, příjmu potravy a podobně.

 

Z toho vyplývá, že ne všechna světla, která dnes využíváme, respektive jejich podbarvení, jsou vhodná. Sledování modře podbarvené obrazovky před spaním nebo ostré bílé světlo ze zářivky zapnuté v podvečer, mohou výrazně snižovat kvalitu spánku a způsobovat až problémy s nespavostí. Naopak správné zvolená barva světla v jednotlivých místnostech, kde se pohybujeme, může výrazně zvýšit naši produktivitu nebo nás naopak účelně uklidňovat.

Jaké světlo do jaké místnosti?

Dbejte na zvolení správného osvětlení v prostorách, kde se nejčastěji pohybujete. Vždy je důležité vyvážit poměr světla tak, aby neoslňovalo, ale aby ho byl stále dostatek a nekazili jste si například zrak čtením v šeru. Pravidlem číslo jedna je proto zakoupení několika odlišných zdrojů světla. V místnostech, kam chodíte odpočívat nebo spát, by měla být vždy stolní lampa se stínítkem a tlumenějším zdrojem žlutého světla a zároveň stropní svítidlo, které dostatečně osvítí celou místnost, také za využití tzv. teplé bílé.

V prostorách, kde obvykle pracujete nebo vykonáváte jakoukoli aktivní činnost, můžete mít výraznější světlo, jeho barva by ale měla být stále pro tělo neutrální. V kuchyni nesmí chybět osvětlení kuchyňské linky, jídelního stolu a stropní lampa, aby bylo všude dobře vidět. V pracovně nebo dětském pokoji má své místo na pracovním stole stolní pracovní lampa se stínítkem, postavená naproti dominantní ruce, a opět také velké stropní osvětlení.

Obecně by umělé světlo mělo kopírovat režim denního světla. Ve firmách se často svítí bílými LED zářivkami a na ulicích se setkáváme s halogenidovými výbojkami, protože tato světla mají lepší podání barev, což je v těchto místech žádoucí. Problém je, že vyzařují mnoho světla v modré oblasti barevného spektra, které narušuje běh lidského organismu. Může způsobovat bolesti hlavy a očí, problémy s usínáním a další problémy. Pracovat by se proto mělo spíš s intenzitou než s „čistotou“ barvy světla a pokud to jde, klást důraz na využití přírodního slunečního záření.

 

Samostatnou kapitolou je v tomto ohledu speciální plnospektrální osvětlení. To má, jak se ukazuje, mnohem lepší účinky než klasické bílé osvětlení, na které jsme z práce zvyklí. Z nejrůznějších testování v západních zemích vědci zjišťují, že lidem je plnospektrální osvětlení příjemnější, nepálí je z něj na konci pracovní doby oči, zůstávají v práci déle, aniž by si to uvědomovali. Stejně tak učitelé ve školách pozorují se změnou osvětlení změny v chování žáků. Lépe se soustředí a jsou klidnější. Vyvážené světlo je tak pravděpodobně budoucností, kterou bychom se měli společně s udržováním pravidelného cirkadiánního cyklu ubírat.

Světlo v medicíně

Pozitivním účinkům světla můžeme jít naproti nejen ven na sluníčko, ale i v domácnosti. Pro lidské tělo tolik potřebný vitamín D nedokážeme vstřebávat pouze z potravin a je třeba jej absorbovat ze světelného záření. A k tomu dopomáhá tzv. terapie světlem prováděná pomocí speciálního laseru nebo biolampy.

Toto polarizované světlo aktivuje přirozenou funkci regenerace tělesného organismu a pomáhá tak především při chronických obtížích. Dochází ke snížení dávkám léků nebo zmírnění jejich vedlejších účinků. Polychromatické světlo, tedy světlo o více barvách, vycházející z biolamp se v současné době používá v kosmetických salonech, ale je vhodné i do domácnosti pro úlevu od chronických bolestí nebo při léčbě deprese a únavy.

 

Co způsobuje narušený rytmus a jak tomu předcházet?

Narušení našeho cirkadiánního cyklu a nedostatek přirozeného světla může mít pro člověka vážné následky, mezi které patří:

·        - Poruchy spánku

·        - Poruchy reprodukčního systému

·        - Deprese

·        - Cukrovka

·        - Obezita

·        - Rakovina

Pokud ale budeme více akcentovat pro tělo „příjemnější“ barvy a dodržovat základní pravidla zdravého denního režimu, náš organismus bude obranyschopnější. Shrňme si, na co je proto důležité dbát:

·        - Pravidelný denní/noční režim

·        - Nepoužívání obrazovek s modrým podbarvením před spaním a těsně po probuzení

·        - Využívání osvětlení žlutooranžového nebo nejlépe plnospektrálního rozsahu

·        - Intenzitu světla v místnosti regulovat podle jejího účelu

·        - Osvětlení rozvrhnout do několika zdrojů

 

Podívejte se na náš výběr stolních lamp, stropního osvětlení a kuchyňských svítidel, které vám umožní rozvrhnout si světlo v domácnosti i na pracovišti tak, abyste během dne nepřicházeli o energii, ale byli příjemně naladení.

 
 

Platobne metody